Montaż bramy garażowej
Dwa pakiety
Brama segmentowa EcoStar pakowana jest w taki
sposób, który zapewnia łatwy montaż i rozładunek. Brama dostarczana
jest w dwóch pakietach: głównym o długości 2,59 m ważącym 58 kg,
oraz pakiecie z ościeżnicami o długości 3 m i wadze 35 kg. Dzięki
temu można przewozić bramę samochodem typu combi, bądź też na
bagażniku w samochodzie osobowym.
Więcej miejsca bezpośrednio przed
bramą
W przeciwieństwie do bram uchylnych, brama segmentowa nie wymaga
dużo miejsca podczas otwierania i zamykania, porusza się ona bowiem w pionowych prowadnicach, skręcających u nadproża o 90°. Dzięki
temu rozwiązaniu można zaparkować samochód bezpośrednio przed bramą i bezpiecznie otwierać ją i zamykać. Szczególnie istotne jest to w
przypadku gdy mamy mało miejsca na wjeździe, bądź też gdy
przechowujemy w garażu rower, kosiarkę do trawy lub inne
sprzęty.
Wymiary i warianty wyposażenia
Bramę segmentową EcoStar producent oferuje w dwóch szerokościach (2375 i 2500 mm) i dwóch wysokościach (2000 i 2125 mm) dając do wyboru dwa wzory: z przetłoczeniami lub z ozdobnymi kasetonami. Segmenty tworzące bramę w obydwu wzorach
wykonane są z ocynkowanej stali, w strukturze woodgrain i pokryte
warstwą gruntującej farby poliestrowej w kolorze białym lub
brązowym. Do bram z kasetonami oferowane są także przeszklenia
szybą akrylową w strukturze kryształowej. Ponadto do bram
nieocieplanych istnieje możliwość zastosowania płyt izolacyjnych,
które zapobiegają utracie ciepła i zapewniają doskonałe
wyciszenie.
Nowoczesna technika bramy w każdym
detalu
Aby zapewnić doskonałe wyważenie bramy EcoStar
wyposażono ją w system sprężyn naciągowych, które poprzez liny
stalowe umieszczone po obydwu stronach bramy, oddziaływują na płytę
bramy.
Do zamontowania bramy EcoStar potrzebne jest nadproże o wysokości
minimalnej 10 cm. Wyposażenie bramy w górną przesłonę pozwala na
całkowite zamaskowanie nierówności nadproża.
Wyposażenie w rolki bieżne z tworzywa sztucznego przyczynia się do
cichego i lekkiego porusza się bramy. System zabezpieczenia przed
przytrzaśnięciem placów pomiędzy segmentami czyni ją bezpieczną i
łatwą w obsłudze.
Uszczelki z EPDM na wszystkich krawędziach bramy zapewniają
odporność na mróz i gwarantują, iż garaż pozostanie suchy w każdych
warunkach, podczas deszczu, gradobicia, śnieżycy.
Prosty montaż
Na rysunkach poniżej przedstawiono poszczególne
kroki jakie należy wykonać, aby samodzielnie zamontować bramę
EcoStar.
1. Przy pomocy poziomicy i szyny końcowej
określamy "światło otwarcia" bramy. Pomiar ten wykonujemy na wys.
100cm od poziomu.
2. Rama bramy składa się z czterech profili,
które należy skręcić ze sobą. (Na rys. pokazane jest skręcanie
profilu bocznego i górnego)
3. Do stabilizacji ramy przy montażu służy szyna
końcowa. Za pomocą wiertarki przykręca się ją do dolnego
wzmocnienia prowadnicy bocznej.
4. Potem skręconą ramę należy ustawić pionowo,
dokładnie wyrównać i unieruchomić w pozycji montażowej.
5. Montaż rozpoczynamy w dolnej części
przygotowując otwory pod kołki rozporowe.
6. Mocowanie do podłogi wykonujemy za pomocą
śrub i dybli. Przy nierównej podłodze należy je odpowiednio
zamocować.
7. W następnym etapie wkręcamy kluczem płaskim
sześciokątne śruby kotwowe.
8. Wygodniej i łatwiej można przykręcić śruby
grzechotką.
9. Boczne profile ramy przymocowujemy do ściany
garażu przykręcając kątownik.
10. Kiedy rama bramy zostanie przymocowana na
stałe za otworem, należy demontować szynę końcową.
11. Górne prowadnice składają się z kilku
elementów. (Na rys. pokazano sposób ich łączenia za pomocą
odpowiednich okuć.)
12. Wstępnie zmontowane prowadnice górne należy
osadzić w ościeżnicy i przymocować śrubami.
13. Podczas gdy górne prowadnice podtrzymywane są wspornikami przystępujemy do montażu łuku szyn prowadzących.
14. Prowadnica kątowa, która tutaj została
zamocowana i potem przykręcona kieruje segmenty podczas otwierania i zamykania w odpowiednią szynę.
15. Po dokładnym ustawieniu przykręcamy części
boczne i szynę końcową.
16. Całą ramę (profile górne i szynę końcową)
przymocowujemy do ścian za pomocą wysuwanego profilu.
17. Wysuwany profil łączymy na ścianie za pomocą
uchwytów.
18. Uchwyty przykręcamy do ściany dyblami i
śrubami. Pomocna będzie w tym wypadku grzechotka.
19. Ponieważ przy otwartej bramie prowadnice
mają za zadanie zrównoważenie ciężaru, dlatego też należy zamocować
na środku dodatkowe uchwyty.
20. Następnie podwieszamy prowadnice za pomocą
wcześniej zamocowanego uchwytu. Dyble i śruby wkręcamy do stropu. W ten sposób została wykonana i usztywniona konstrukcja bramy.
21. Ażeby dolny segment przylegał odpowiednio do
podłogi należy wsunąć uszczelkę gumową, która osłoni krawędzie
segmentu.
22. Poszczególne segmenty bramy garażowej są połączone na środku za pomocą przykręconych zawiasów.
23. Do montażu okuć - tutaj mocowany jest zawias
zewnętrzny - pomocna jest wkrętarka akumulatorowa.
24. Segmenty są prowadzone na rolkach z tworzywa
sztucznego. Rolki mocujemy do uchwytów, które są przykręcone do
zawiasów zewnętrznych.
25. Rolki prowadzące należy wsunąć do profilu
ościeżnicy.
26. Poszczególne segmenty łączymy za pomocą
blachowkrętów i odpowiednio ukształtowanych zawiasów w miejscu, w którym znajdują się wcześniej przygotowane fabrycznie otwory.
27. Wzmocnienie segmentu drugiego od dołu
posiada odpowiednio wyprofilowany otwór umożliwiający zamontowanie
systemu mechanicznego ryglowania bramy.
28. Na rysunku pokazany jest sposób mocowania
rygla obrotowego na ościeżnicy bramy. Wychodzącą z zamka sztangę
łączymy z elementem pokazanym na rys. 27.
29. Po próbnym uruchomieniu bramy określamy
odpowiedni naciąg sprężyn, który umożliwia zrównoważenie ciężaru
bramy.
30. Linkę stalową łączącą bramę ze sprężynami
mocujemy na dolnym segmencie przy mocowaniu rolki.
31. Aby określić długość linki należy otworzyć
bramę na żądaną wysokość. W celu podtrzymania bramy wykorzystujemy
podporę.
32. Końcówkę linki przekładamy górą przez rolkę
sprężyny.
33. Przy pomocy plomby wstępnie mocujemy linkę
do elementu znajdującego się na ościeżnicy.
34. Próbne otwarcie i zamknięcie bramy pokaże
nam czy naciąg linki wymaga dalszej regulacji. Jeśli jest
prawidłowy brama otwarta do połowy powinna się zatrzymać.
35. Naciąg linki regulujemy poprzez zmianę
pozycji plomby.
36. Brama EcoStar może być również wyposażona w okna. Otwory wycinane są wycinarką według szablonów.
37. Fabrycznie wykonaną ramę z twardej pianki
poliuretanowej z przeszkleniem przykręcamy do otworu.
38. Aby zapobiec utracie ciepła i zapewnić jak najlepsze wyciszenie można od wewnątrz zamontować płyty
izolacyjne.
39. Płyty izolacyjne mocowane są na
poszczególnych segmentach za pomocą listew z tworzywa
sztucznego.
40. Brama EcoStar może być wyposażona w napęd
elektryczny ze zdalnym sterowaniem.
Fot. Hörmann